«

»

Sorin Grumuș: Aerodromul militar din Roman, în memoriile locotenentului aviator Ion-Stratulat Dobran

Ion-Stratulat Dobran

Generalul de flotilă aeriană în retragere Ion-Stratulat Dobran, născut la data de 5 februarie 1919 în localitatea Vrănești, fostul județ Muscel este unul dintre așii aviației de vânătoare române din timpul celui de -Al Doilea Război Mondial. În 1939 a absolvit Liceul Militar ,,Mihai Viteazul” din Târgu Mureș și între anii 1939-1941 a urmat cursurile Școlii Militare de Ofițeri de Aviație de la Cotroceni din București. Dpă ce a obținut brevetul de pilot de vânătoare categoria I (pilot de război) la Centrul de Perfecționare a Zborului-Ghimbav din Brașov, a urmat cursul de trecere pe avionul Messerschmitt Me 109 G la Tiraspol în perioada aprilie-august 1943. A fost comandantul Escadrilei 48 Vânătoare (albastră) din Grupul 9 Vânătoare și a executat 340 misiuni la inamic, 74 lupte aeriene, 10 victorii aeriene și un avion inamic distrus la sol. A fost doborât de trei ori și a scăpat cu viață, fără a fi rănit și fără să cadă prizonier la inamic.
În lucrarea memorialistică Jurnalul locotenentului Dobran publicată în anul 2010 la Editura Modelism, veteranul de război consemnează aterizarea pe Aerodromul militar din Roman la data de 20 august 1944:

Aerodromul militar din  Roman

,,[…] Ajungem cu Ju-urile la timp și aterizăm în bune condiții pe micul teren de la Roman care are o lizieră învecinată cu cimitirul orașului. Ne instalăm camuflați sub pomi aproape de cavouri care servesc la nevoie drept adăposturi. De fapt ne instalăm chiar în locul Grupului 3 din Flotila 52 a lui Hrabach, grup comandat de Bacon, maiorul cu cele mai multe victorii într-o singură zi care acum e în spital doborât la rândul lui de un Airacobra, tot aici pe frontul Iașului. Se ordonă o primă misiune. Însoțite de Henschel-e la Podul Iloaiei și Târgul Frumos, localități între care rușii au spart frontul, și înaintează spre sud cu infanteria […]”
La data de 23 august 1944, domnul general aviator în retragere Ion-Stratulat Dobran consemnează:
,,[…] De la Buhăiești zburăm tot cu burta pe pământ spre Roman. În câteva puncte au depășit cu mult calea ferată. La Târgul Băcești, un foc viu de ACA ne ia în primire…Ca în vis urcăm creste, sărim văi și în câteva clipe suntem în afara bătăii lor. La Roman capul de pod se păstrează intact. Cel puțin aici, Siretul, e o barieră peste care nu s-a trecut. Pe aerodrom, nici o mișcare, în afară de tancurile amplasate pe margine cu fața spre est și nord […]”
Într-un interviu acordat istoricului militar Sorin Turturică, publicat în revista ,,Culorile trecutului-Secvențe de istorie românească” în anul 2012, generalul în retragere Ioan Dicezare relata că în contextul în care sovieticii au spart frontul în Moldova la 20 august 1944, întreg Grupul 7 Vânătoare a fost dislocat pe Aerodromul militar din Roman.
La Roman, s-a deplasat escadrila de la Pipera și cele două escadrile de la Boteni aflate în subordinea Grupului 7 Vânătoare. Pe Aerodromul militar din Roman se afla dislocat și escadrila Grupului 9 Vânătoare comandată de Bâzu Cantacuzino din care făcea parte și locotenentul Ion-Stratulat Dobran. Bâzu Cantacuzino fusese numit la comanda Grupului 9 Vânătoare după ce căpitanul aviator Alexandru Șerbănescu, a căzut eroic la datorie, la data de 18 august 1944.
La rândul său, generalul în retragere Ioan Dicezare rememorează aterizarea pe Aerodromul militar din Roman
,,[…] Eu am lăsat avionul în grija mecanicilor şi am plecat și eu la restaurant. Când m-au văzut, au început să râdă: Ce faci Di Cesare, ai venit şi tu? Am mâncat cu ei şi ne-am întors la aerodrom. Tocmai atunci se apropia de noi aviaţia sovietică de asalt. Vedeam că atacau o poziţie românească dincolo de Roman. Vreo zece dintre noi au decolat şi s-au luptat cu sovieticii. Când a venit rândul patrulei mele să decoleze, am fost opriţi. Venise ordin de la Bucureşti să ne deplasăm imediat la Tecuci. Am aşteptat să se întoarcă din misiune avioanele şi am plecat la Tecuci. În dimineaţa zilei de 23 august eram acolo. Țin minte că am făcut o misiune pe la Vaslui. Acolo ajunseseră sovieticii şi eu, cu o patrulă, am făcut protecţia unor bimotoare româneşti de asalt. Reîntorşi la Tecuci, vine un nou ordin de la căpitanul Pretorian, care era adjunctul generalului Ermil Gheorghiu, din Comandamentul Forţelor Aeriene, să ne mutăm pe Focşani”.
Generalul Ion-Stratulat Dobran fost decorat cu Ordinul ,,Coroana Românie” cu spade, clasa a V-a, Ordinul ,,Steaua României” cu spade, clasa a V-a, Cavaler cu panglică de Virtute Militară, Ordinul ,,Virtutea Aeronautică” cu spade, clasa Crucea de Aur cu prima și a doua baretă și panglică de ,,Virtute Militară”, Ordinul,,Virtutea Aeronautică” cu spade, clasa Cavaler, cu prima și a doua baretă de Virtute Militară, Ordinul,,Virtutea Aeronautică” cu spade, clasa Ofițer cu panglică de Virtute Militară, Ordinul ,,Leul Alb” cehoslovac, Medalia ,,Victoria” sovietică,Medalia ,,Eliberarea de sub jugul fascist”, Ordinul ,,Steaua R.P.R.” clasa a V-a și Medalia ,,Crucea comemorativă a celui de-al doilea război mondial, 1941-1945”.Prin Raportul special nr. 511 din 12.11.1944 al Grupului 9 Vânătoare a fost propus pentru decorarea cu Ordinul ,,Mihai Viteazul” clasa a III-a.
La 23 ianuarie 2010, la Muzeul Aviației din București, a avut loc după mai bine de 65 de ani, întâlnirea dintre Ion Stratulat-Dobran și Barrie Davis, combatanți și inamici în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. În anul 2010 la Editura EDITGRAPH din Buzău a fost publicat un volum omagial dedicat generalului de flotilă aeriană Ion-Stratulat Dobran, sub coordonarea istoricilor militari Aurel Pentelescu, Marius-Adrian Nicoară și Dan Antoniu.

Bibliografie:
– DOBRAN, IOAN, Jurnalul locotenentului Dobran, Editura Modelism, 2010.
– PENTELESCU, AUREL, ș.a., Generalul de Flotilă Aeriană ION-STRATULAT DOBRAN, veteran de război, Editura EDITGRAPH, Buzău, 2010.
– Muzeul Național al Aviației Române.

Lasă un răspuns