«

»

Nicu Cociorva: “Sfinti In Straie Românesti”

IMG_7752 copy

AFIS GENERIC

“Cred ca orice SFANT si-ar dori sa aiba aura din borangic, vesmintele sa-I fie impodobite cu motive populare romanesti, 

inima sa-I fie fereastra deschisa intre cele doua lumi si-n lacasu’-I sfant sa miroase a busuioc…(!)”

PREARGUMENT
Odata, inainte de lasarea soarelui, ma uitam la o biserica veche din lemn, ce avea la baza turlei o constructie hexagonala din tabla – tabla veche si foarte ruginita… Dintrodata, o suprafata din acea tabla, adunand razele soarelui, a stralucit atat de puternic, incat parea mai stralucitoare decat aurul…(!)
Atunci mi-am zis ca “stralucirea” nu vine neaparat de la bogatia materialelor; ea poate veni, mai mult, printr-o exprimare artistica si simbolistica.
In acest sens, m-am gandit sa fac un “Altfel de Icoane”…!
Icoane, impropriu zis! Sunt un fel de portrete cu povesti despre Sfinti, de pe vremea cand EI nici nu stiau ca o sa ajunga Sfinti…!

ARGUMENT DE CONCEPERE
Sfintii aparţin, exclusiv şi prin definiţie, lumii religioase, devenind simboluri autentice ale spiritualitătii creştine.
Ícoanele, deşi transfigurează grafic şi vizual esenta Divinitaţii, poartă în sine aura unei simbolistici, demult scrutate, niciodată pătrunse – icoana devine, astfel, o alegorie de simboluri ancestrale, păstrate milenar în tainele Dumnezeirii.
Tradiţional – bizantin şi creştin ortodox – puterea expresiva este redată printr-o bogaţie materială deosebită, deopotrivă ca fond şi formă – nota de fast şi splendoare este cea care trimite, majoritar, către Divinitate(!)
Prezenţa Lor este pretinsă în lăcaşurile religioase de rit şi sacralitate – Biserica, de ex.
Dar, într-o expoziţie tematică sau chiar într-un materil editat cu valenţe educative, o lucrare cu/despre Sfinti poate “creştina”, printr-o simbolistică universala, laicul şi profanul. Ea poate fi (si) o forma de prezentare a legaturii care exista intre sacru si profan(!?) – legatura existenta si bine conturata in traditia populara a bisericii ortodoxe romane.
In lucrarile mele, ce pastreaza hermeneutica specifica, in jurul oricarui chip de Sfant, ce este redat sensibil bizantin, se naste o poveste bazata pe o simbolistica primara si tratata oarecum nonconformist, care le poate face inedite, atat ca forma cat si ca fond.
În acest sens, intuind că:
“Orice Sfant şi-ar dori sa aibă aura din borangic, vesmintele sâ-Í fie impodobite cu motive populare româneşti, inima sa-Í fie o fereastră deschisă între cele două lumi şi-n lăcaşu’-Í sfânt să miroase vesnic a busuioc…(!)”,
am creat, cu acest Generic – pentru toţi Sfinţii prăznuiţi cu “cruce roşie” -, o colecţie de “Altfel de Ícoane”.
Acestea poartă o pecete alegorică, un fel de “Ícoane de Poveşti – Poveşti de Ícoane”.
Materiale folosite sunt simple/primare: lemn, argilă, metal, pietre, sarma,tabla etc – in general, deseuri – dar sunt puse in colaj cu multa grija si armonie, iar efectul coloristic este dat, majoritar, de bogaţia şi frumuseţea motivelor populare romaneşti din franturi de vesminte autentice (!)

ARGUMENT FINAL
Sper că nu I-am supărat prea tare pe bunicu’, care a construit la Muzeul Satului din Bucureşti, impreună cu fiii lui, casa din zona Moldova – sat Piatra Şoimului şi, mai ales, pe mama si pe bunica, care stateau iarna, seri întregi, la lumina lămpii şi umpleau meticulos şi anevoios, dar cu dragoste şi pasiune, veşminte din pânză de in cu modelele alea simple şi frumoase, de nu ştiu unde învaţate…(!!!); iar eu, acum, am frânt din ele, chiar dacă ele erau frânte deja de vreme şi de timpuri…

Nicu Cociorva

Sfant Generic

Lasă un răspuns