«

»

Constantin Motaș, observator aerian în Războiul pentru Întregirea României

Motas

Profesorul universitar Constantin Motaș, savant de renume mondial, membru titular al Academiei Române, s-a născut la data de 8 iulie 1891, în localitatea Vaslui .
A fost zoolog, biolog, ecolog, hidrobiolog, și a pus bazele unei noi ramuri a limnologiei, freatologia . De asemenea, în activitatea științifică, a identificat noi termeni ecologici pentru fauna din mediul subteran acvatic. Urmează cursurile gimnaziale la Vaslui și ulterior absolvă Liceul Național din Iași, unde va fi coleg cu scriitorul Cezar Petrescu.
În anul 1915 absolvă Facultatea de Științe Naturale din cadrul Universității din Iași,unde îi are ca profesori pe Ion Simionescu și Paul Bujor, savanți de renume mondial.
A făcut studii de specializare la Institutul de Zoologie al Universității din Basel (Elveția) și la Universitatea din Grenoble (Franța), unde absolvă, în 1926, secțiile de Piscicultură și Hidrobiologie aplicată.
Activitatea de observator aerian a lui Constantin Motaș începe odată cu intrarea României în Primul Război Mondial, atunci când, după absolvirea Școlii de ofițeri de artilerie, în primăvara anului 1917, a cerut să fie transferat la aviație. A urmat în lunile aprilie-mai 1917 Școala de observatori aerieni de la Botoșani,fiind repartizat după absolvire, la Escadrila F.7 din Grupul 2 Aeronautic Tecuci. Avansat la gradul de sublocotenent de rezervă, Constantin Motaș a îndeplinit prima misiune de luptă în luna iulie 1917, executând o recunoaștere aeriană în timpul bătăliei de la Mărășești.
Legăturile savantului cu orașul Roman încep în anul1918, atunci când Aerodromul militar din Roman , a fost destinat drept teren de bază al celor două escadrile din compunerea Grupului 3 Aeronautic Român.
După data de 10 noiembrie 1918, când Regele a decretat noua mobilizare , piloții, observatorii aerieni și servanții au răspuns la prima chemare, fără nici o rezervă, deși fuseseră demobilizați în conformitate cu prevederile tratatului de pace semnat cu Puterile Centrale. Grupul 3 Aeronautic dislocat pe aerodromul din Roman cu cele două escadrile a fost repartizat Corpului 4 Armată , fiind singura formațiune de aviație din compunerea acestei mari unități .
La acea dată , escadrila ,,Sopwith -12” era comandată de căpitanul aviator Racoveanu Gheorghe și avea ca piloți , printre alții , pe plutonierul aviator Popa Constantin și ca observator aerian ,pe sublocotenentul Constantin Motaș.
În baza Ordinului 3973 al Corpului de Aviație, s-a hotărât ca o parte din aparatele de zbor și eșalonul greu, să se deplaseze pe calea ferată de pe aerodromul Roman în localitatea Someșeni , județul Cluj . De asemenea , se ordonă ca două aparate să rămână dislocate pe aerodromul din Roman, urmând să treacă munții în zbor atunci când vremea le va permite . Misiunea Grupului 3 Aeronautic era de a sprijini unitățile din compunerea ,,Grupului de armate general Traian Moșoiu” , în luptele purtate împotriva bolșevicilor maghiari, pentru apărarea României Mari .
Urmare acestui ordin, la data de 15 decembrie 1918, comandantul escadrilei ,, Sopwith-12” căpitanul aviator Racoveanu Gheorghe, a raportat printr-o telegramă că eșalonul greu a ajuns pe terenul Someșeni de lângă Cluj .
În conformitate cu ordinul de serviciu nr.115 al Comandantului Grupului 3 Aviație, cele două avioane au decolat de pe aerodromul Roman către Cluj la data de 22 decembrie 1918. Unul dintre aparatele de zbor, care a decolat la ora 12.00 , a fost pilotat de către plutonierul aviator Popa Constantin, având ca observator aerian pe sublocotenentul aviator Motaș Constantin .
Referitor la acest zbor, plutonierul aviator Popa Constantin avea să consemneze în arhiva personală :
,, Împreună cu slt. Motaș Constantin , ca observator, am trecut Carpații pe deasupra Ceahlăului , urcând cu avionul până la 3000 m, cu toate că aveam un vânt puternic din direcția nord și era un ger de minus 25-28 de grade Celsius. Când am apreciat că am trecut în Transilvania și am început să execut manevrele de coborâre , m-am trezit cântând ,, Pe-al nostru steag,, iar Motaș mai sentimental aproape că plângea.. .”
Constantin Motaș a fost decorat cu Ordinul ,,Coroana României” cu spade în gradul de ofițer și panglică de ,,Virtute Militară” ,, pentru curajul cu care a făcut serviciul de observator în zboruri deosebit de periculoase peste linia frontului inamic, îndeplinindu-și misiunile cu o deosebită pricepere în anul 1919.”
A fost decorat și cu ordinul ,,Virtutea Aeronautică” în grad de ofițer conform Decretului Regal nr.3325/1930.
Constantin Motaș s-a stins din viață la data de 15 ianuarie 1980 și este înmormântat la cimitirul Bellu din București, în parcela rezervată membrilor Academiei Române.

Sorin GRUMUŞ

Bibliografie:
– Valeriu Avram – Zburătorii României Mari,Editura Alpha MDN,Buzău,2007;
– Revista ,, Document nr. 1 (43) /2009 – buletinul Arhivelor Militare Române .

Lasă un răspuns